mod_breadcrumbs_adv

Pallars Sobirà

Sortida especial del calendari de Petjades i Rodes, per la Segona Pasqua de 2010 (22, 23 i 24 de maig).

Diverses excursions pel Pallars Sobirà, fent base a l’Alberg de L’Orri del Pallars, a Montardit de Baix http://www.orriweb.com/

Orcau_100523a

Vocal: Joan Reig (tel 934 238 031)

Sortida: 22 de maig, a la plaça de Sants a les 7:00 hores

Mur (Pallars Sobirà) 22 de maig del 2010

Total de l'excursió: tres hores i vint i cinc minuts (estimació aproximada)

Orcau_100523c

L'excursió comença a la vila de Moror (810 m d'altitud). Antiga vila closa: les muralles eren formades pels darreres de les cases de l'únic carrer que hi havia; l'església de Sant Miquel era fora del recinte: és del segle XII, ara embolicada per cases modernes, només mostra la porta i part de l'absis, a la cripta hi ha pintures. Se surt en direcció NE camí de

20' – Estorm (860 m), conjunt de poques cases sota les runes del castell. La parròquia de Sant Salvador (segle XI) és poc visible. Es va pujant en diagonal pel vessant oriental de la serra d'Estorm. Es passa pel costat d'un corral i s'arriba a la carena, plana, amb la capella de

40' – Sant Salvador de la Serra (1.000 m). des d'aquest punt fins a la tarda al baixar cap a la Guàrdia, es va sempre carenejant amb la gran panoràmica que això comporta: vessant Nord del Montsec, amb el torrent del Bosc, la Roca Regina i els Terradets i el Pirineu al Nord. La capella és senzilla, del segle XII. Seguint es passa aprop de la Fita, es voreja per la dreta el serrat de les Mosques i es troba

Orcau_100523f

40' – Miravet (940 m), runes d'una casa, en un tossalet, que envolten les restes d'un castell (del segle XIII). Sempre per la carena es va girant cap al SE. Al davant es veu entre bosquets de roures, alzines i sobretot pins el

20' – Castell de Mur (870 m), de començaments del segle XI, el més ben conservat del seu temps i ara restaurant. Es de planta triangular amb els angles arrodonits (s'ha comparat a un vaixell), edificat sobre uns blocs naturals, semblants als que formen una pared propera que potser ha donat peu al topònim. Aquí apareix amb més detall la conca de Tremp. Sota el castell i a l'espai que es passa a continuació hi hagué l'antic poble. Una llegenda explica que a Mur hi passà el mateix que al castell de la tragèdia de Shakespeare “Macbeth” que el bosc de Birmam avançà, els enemics s'amagaven amb branques. Es va al proper monestir de

5' – Santa Maria de Mur (870 m) monestir benedictí, d'època romànica. Exteriorment només és interessant la capçalera, però, si es pot entrar, el claustre i la nau (sense les pintures, que són la major part a Boston, venudes per 8.000 pts cap al 1.920). Per darrera l'església i baixant més aviat cap a l'esquerra es va a

20' – Collmorter (805 m), poble abandonat, a la casa Francisco hi ha la capella de Sant Miquel. Seguint un tros curt de carretera i després per la carena s'arriba al

20' – Castell de la Guàrdia (715 m), enrunat, però en airosa posició, el seu peu la capella de Sant Feliu, també romànica i també ensorrada en part, dominava el camí que sortia dels Terradets. Sota el castell, a uns 30 ms. més avall, s'hauria de veure la primitiva església del poble, envoltada de les restes de parets. Per aquí mateix o buscant un camí més aprop de Collmorter es baixa al

40' – Barranc de Fonteta (600 m). havent-lo traspassat es va girant cap a la dreta fins a

20' – La Guàrdia de Tremp (540 m).

Vall Ferrera (Pallars Sobirà) 23 de maig del 2010

Total de l’excursió: cinc hores i quaranta i cinc minuts (estimació aproximada)

Orcau_100523d

L'excursió comença al Pletiu de la Molinassa, a 1,810 m d'altitud; per entre boscos (avets i bedolls) i prats es baixarà al

15' – Pont de Boet (1,850 m) sobre la Noguera de Vall Ferrera; el rocam per on passa el riu és format per pissarres i gresos dels primers estrats de l'era Primària. Segons C. J. Cela la vall Ferrera és de color violeta amb pinzellades negres i verd-negroses i blau marí i gris i most granat solemníssim. Es deixa a l'esquerra el camí del Refugi i a la dreta el GR i se segueix el camí del port de Boet, marcat amb groc i negre. Es va al llarg del pla de Boet, bucòlic, es passa pel costat de la cabana i es comença a pujar. És un camí de bast, que una guia de l'any 1895, deia que era excel·lent i molt freqüentat. A la dreta i de dreta a esquerra, es veuen i es veuran millor des del Refugi: la Meda, el Monteixo, lo Sentinella, el Pic de Noris, el Pui de Boet i els pics de Gerri Palomer i Arcorbes i les agulles del serrat del Clot de l'Olla que baixen del pic de Gerri. A sota el camí una petita valleta amb uns torrents, reb el nom de lo Mercat.

S'entra en un coma que és el

Orcau_100523g

55' – Pletiu Gran (2,100 m) al vessant de la Pica Roja, tancat a la dreta per una serreta, hi ha la font Llonga, surt de sota unes lloses planes; quan es passa per sobre d'aquesta serreta, a

20' – l'Assalador (2,200 m) va apareixent tota la clotada de Baiau, amb els cims més esvelts: des de el port de Boet, a la dreta, el Piquet, el pic dels Lavans, que amaga el de Medacorba, la Roca Entravessada, el pic de Baiau, el darrera hi té el de Coma Pedrosa, el més alt d'Andorra, el de Sanfons i tancant, cap a la dreta els de Vall Peguera i el d'Ascorbes. Al Medacorba hi ha la partió amb França i Andorra. Segueix la pujada i es deixa a sota l'estanyet del Riot, es dominen els estanys de Baiau, es passa a tocar l'estanyet del Port i s'aconsegueix el

60' – Port de Boet (2,507 m) entre la pica Roja i la serreta dels Lavans, obert a la vall francesa de Solcen. Es torna pel mateix camí.

120' – Pont de Boet (1,800 m). Es pot pujar al refugi i torna al pont (mitja hora anar i tornar). Ara se segueix el GR.

10' – Pletiu de la Molinassa (1,810 m). A la dreta es veu el saltant del barranc de Sotllo i per sobre els arbres, els pics més alts de la vall

25' – Font Tallada (1,820 m), de bona aigua, en mig del bosc d'avets

15' - Escala Mala (1,750 m). Pas ample i baixada per camí empedrat. A la dreta es veu el barranc de Baborte, se segueix per dins del bosc.

10' – Barranc d'Aixeus (1,700 m) l'aigua de l'estany d'Aixeus (és a sota el Monteixo), passa soterrada

15' – Pla de la Selva (1,700 m) és un replà sobre l'abarrancat curs de la Noguera. Per aquest topants diuen que mataren l'últim ós de la vall Ferrera.

A ponent tanca la vall la carena plana del pic de Tudela i seguint cap a la dreta es veuen el pic del Racó Roi, el cap de Montarenyo, el Roc i el pic d'Ausinsi, els Tres Pics i els cims del Baborte, de les Pedres Blanques, de Llats, Lari i l'Areste. Per sobre la carena de Baborte a Pedres Blanques, sobresurt el Sotllo.

Sant Romà de Tavèrnoles (Pallars Sobirà) 24 de maig del 2010

Total de l’excursió: dos hores i quaranta i cinc minuts (estimació aproximada)

Orcau_100523e

Cap el quilòmetre 136 de la carretera de Sort a Llavorsí, hi havia l'hostal de Golleri (770 m d'altitud), un dels nou que vorejaven la carretera entre Collegats o Esterri (el de Morreres, enrunat, el de Compte, el de la Bona Mossa i el Nou, desapareguts, l'hostalet, davant Rialp, ara hi ha un gran hotel, el del Rei, el de Aidí, on l'any 1938, els “nacionals” hi feren una matança de dones i vells perquè no trobaven homes, i el de la Fam). Per un pont penjant es creua la Noguera Pallaresa. El camí ressegueix, per unes llenques de prat, vora el riu, on hi hagué el monestir de Sant Pere de Vellànega (se'n tenen notícies des de l'any 969 fins a començament del segle XVI, pot ser que les bordes actuals ocupin el lloc del monestir, o siguin fetes amb les pedres d'ell). Es puja pel vessant solei del barranc de Vellànega, camí empedrat, per terreny pedregós, de pissarres, amb poca vegetació.

Orcau_100523h

85' – Sant Romà de Tavèrnoles (1,250 m). Habitat fins l'any 1960. Ara cases enrunades, però gran panoràmica. L'església és decorada amb pintures murals de caràcter popular. Es torna pel mateix camí fins el

80' – Pont de Golleri

Aquesta web utilitza cookies per millorar la teva experiència. Si hi estàs d'acord apreta el botó per acceptar-ho. Per saber més sobre les cookies i com eliminar-les, visiti la pàgina de política de cookies. Accepto les cookies d'aquest web.